وقتی احساس مردانه از بین برود

درباره ما

پایگاه مقاومت بسیج طلاب شهید اکبرزاده با دستور آتش به اختیار فرمانده کل قوا در راستای ترویج فرهنگ جنگ نرم پا به عرصه جنگ سایبری،فرهنگی گذاشته و تمامی تلاش خود را در تحقق این مهم در سایت مـعـبـرسایـبرے پلاڪ انجام خواهد داد.

بايگاني

نويسندگان

پوستر

ویدیو برگزیده

امکانات معبر


  • برای ورود به شبکه های اجتماعی معبر کلیک کنید

  • تماس با بي پلاک

وقتی احساس مردانه از بین برود

http://shamiim.ir/DesktopModules/DigArticle/MediaHandler.ashx?portalid=0&moduleid=702&mediaid=30076&width=250&height=250

اساسی‌ترین نیاز مرد


مردان سرپرست زنانند، به دلیل آنکه خداوند برخی از ایشان را بر برخی برتری داده و به دلیل آنکه از اموالشان خرج می‌کنند پس زنان صالح، متواضع و فرمان‌بردارند و برای آنچه خدا حفظ کرده اسرار شوهر خود را حفظ می‌کنند. (نساء،34).

در زبان عرب به شوهر «بعل» می‌گوید و آن در لغت به «بت» گفته می‌شود، در قرآن هم به این معنا استفاده شده است.

«آیا بت «بعل» را می‌پرستید و بهترین آفریدگان را وا‌می‌گذارید»(صافات،125).

اولین واکنش نسبت به بت، تواضع و احترام می‌باشد و این کرنش و تواضع و احترام از عظمتی که بت در پیش بت‌پرست دارد سرچشمه می‌گیرد؛ در حدیث شریف نبوی پیامبر اسلام (ص) نیز با تمثیل سجده زن به همسر به این حقیقت بزرگ اشاره نموده‌اند:

فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) لَوْ أَمَرْتُ أَحَداً أَنْ یسْجُدَ لِأَحَدٍ لَأَمَرْتُ الْمَرْأَةَ أَنْ تَسْجُدَ لِزُوجِها «اگر بنا بود امر می‌کردم کسی بر کسی سجده کند، امر می‌کردم زن بر شوهرش سجده کند»(حر العاملی، ج،14 ص،115)

در این حدیث پیامبر (ص) با توجه به روحیه و فطرت مرد، احترام و تواضع زن را نسبت به مرد را بیان نموده است؛ و همین پیامبر توجه به عواطف زن را به مرد سفارش اکید نموده است.

زن برای تحقق این احترام و تواضع باید دو کار را نسبت به همسرش رعایت کند:


1 ـ تأیید و مقبولیت همسر

مرد بیش از هر چیزی نیاز به تأیید شدن دارد، خانم دکتر لورا این‌گونه می‌گوید:

«مردها می‌توانند در بازداشتگاه‌های اسرای جنگی شلاق‌ها را تحمل کنند، اما نمی‌توانند جریحه‌دار شدن غرور خود را تحمل نمایند. برای آن‌ها تأیید شدن از سوی همسرشان در حکم دریافت اکسیژن است و اگر این تأیید صورت نگیرد، احساس مردانه خود را از دست می‌دهد»(شل سینگر، ص، 110).

دکتر مجد در کتاب روانشناسی زن و مرد می‌گوید که در تحقیقی که از ده هزار زن موفق غربی که زندگی زناشویی و اجتماعی رضایت بخشی داشته‌اند، پرسیده شد که: شما پایه‌های توفیق در زندگی داخلی خود را چه می‌دانید؟ آن‌ها در پاسخ به دو مورد اشاره کردند:

1 ـ تأیید کردن همسران

2 ـ احساس لذّت از انجام وظایف داخلی خانه (ص،34).

خانم دکتر شل سینگر در تحقیقی که از طریق اینترنت انجام داده بود، مردها نیازهای خود را این‌گونه بیان کردند:


1 ـ مرد می‌خواهد در نظر زنش مهم‌ترین شخص موردعلاقه او باشد.

2 ـ مرد به این احتیاج دارد که تأیید شود، مورد قدردانی واقع گردد. زنش به او احترام بگذارد، آن هم به این دلیل که او مردی واجد شرایط است، شوهر و پدر واجد شرایط است.

3 ـ مرد به این احتیاج دارد که وقتی از سر کار به خانه می‌آید، زنش با روی خوش از او استقبال کند.

4 ـ مرد به این احتیاج دارد که زن به علایق او علاقه نشان دهد.

5 ـ مرد به تشویق‌های زنش احتیاج دارد تا یک مرد باشد.

2 ـ تکریم کردن شوهر

جریحه‌دار کردن غرور یک مرد برای او خیلی گران تمام می‌شود و امکان دارد در زندگی زناشویی تأثیر نامطلوب دائمی بگذارد. یک مرد به سختی می‌تواند خفیف شدن از جانب زنش را به فراموشی بسپارد.

2- علاوه بر تأیید و مقبولیت همسر، زن باید به همسرش به عنوان فردی که شایسته احترام و تکریم می‌باشد، بنگرد و از هرگونه برخورد تحقیرآمیز به شدت بپرهیزد.

«خانم محترم شما باید به نوعی با شوهرتان حرف بزنید که احساس سربلندی و افتخار کند و حرف‌های شما موجب تشویق او شود. خوار و خفیف کردن شوهر گناه غیر بخشش و غیر قابل جبران است که یک زن مرتکب می‌شود. جریحه‌دار کردن غرور یک مرد برای او خیلی گران تمام می‌شود و امکان دارد در زندگی زناشویی تأثیر نامطلوب دائمی بگذارد. یک مرد به سختی می‌تواند خفیف شدن از جانب زنش را به فراموشی بسپارد (کارنگی، ص،58).

و در جای دیگر خانم دوروتی کارنگی در مورد تأثیر کلامی زن در رشد و ارتقای مرد این‌گونه می‌گوید:

«وقتی مرد احساس کرد که زن او را لایق و باجرئت می‌داند به خود می‌بالد و این شهامت را به دست می‌آورد که برای مقابله با هر مشکلی سینه سپر کند. او از لیاقت خود اطمینان می‌یابد و همین امر اعتمادبه‌نفس لازم را در او به وجود می‌آورد و قوت قلبی که به او داده شده است باعث موفقیتش می‌شود»(کارنگی، ص 57).

شاید می‌گویید که: شوهر من دارای هیچ‌گونه صفات مثبت و خوبی نیست!!

و چگونه من از این چنین همسری تمجید کنم؟!!

گوته جمله زیبایی دارد به آن دقت کنید: با دیگران طوری رفتار کنید انگار در همان حدی که باید باشند، هستند. به آن‌ها کمک کنید تا به آنچه می‌توانند و لیاقتش را دارند تبدیل شوند (اسماعیل بیگی، ص،282).

خانم مارگارت کالکین چه زیبا این حقیقت را بیان کرده است:

زن می‌تواند با جملات تمجید آور که در نهایت لطف و محبت تنظیم شده باشد، شخصیت و احساس شوهرش را کاملاً عوض کند و واقعاً از او مردی بالیاقت و باکفایت بسازد (کارنگی، ص 59).

بسیاری از زنان مشتاق‌اند که همسران خود را تغییر دهند و آن‌ها را جذب کنند، ولی عموماً به‌گونه‌ای رفتار می‌کنند که نتیجه معکوس می‌دهد، و گاهی منجر به جدایی و طلاق می‌شود؛ علت عمده آن این است که آن‌ها روشی درست اعمال نمی‌کنند، بلکه از روش‌های نق زدن و ایراد گرفتن و دستور دادن و...... که تمامی این روش‌ها موجب دوری از همسرانشان می‌شود؛ پس چه باید کرد؟ لطفاً برای سه ماه با شوهر خود رفتارهای زیر را انجام دهید و آنگاه نتیجه آن را به تبیان گزارش دهید، و اگر مثبت و سازنده بود (که حتماً خواهد بود) به دیگران هم سفارش کنید که تجربه شما را عمل کنند تا انشا الله شاهد زندگانی شاد و خرم خود و دیگران باشیم.

1 ـ شوهر خود را هرآنگونه که هست، بپذیرید.

2 ـ از او به‌هیچ‌عنوان ایراد نگیرید (حتی زمانی که کارش ایراد دارد).

3 ـ با جملات و کلماتی محبت‌آمیز او را تشویق کنید.

4 ـ همواره او را تأیید کنید به‌گونه‌ای که او تصور کنند بهترین شوهر دنیا است!!

5 ـ قبل از آمدن از سر کار آماده استقبال از او باشید و با روی باز و خندان به استقبالش بروید و با جملات عاطفی ورود او را به خانه خوش‌آمد بگویید.

6 ـ موقع سر کار رفتن با کلماتی مثبت و عاطفی او را بدرقه کنید. (در صورت امکان با آغوشی گرم او را بدرقه نمایید)

7 ـ پیش دیگران از او تعریف کنید و شایستگی‌های او را به رخ دیگران بکشید.

8 ـ در کارهای اداری و یا بازار او را تشویق کنید، و در مشکلات او را روحیه بدهید.

9 ـ از همه مهم‌تر همیشه تصمیم‌گیری نهایی را به او واگذار کنید، و اگر نظری دارید به صورت پیشنهاد مطرح نمایید ولی بگذارید او تصمیم بگیرد، و اگر غیر از نظر شما تصمیم گرفت، تسلیم نظر او باشید.

10 ـ این جمله را در ذهن خود تابلو کنید:

شوهر مدیر و رئیس و مورد تکریم و احترام همه اعضای خانه می‌باشد.



منبع: تبیان - عباس خراسانی (مدرس دانشگاه علامه)


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

برچسب ها سبک زندگی